Checklist nieuwe website: handig!

Laatst kwam er via de Kamer van Koophandel een tekstschrijver bij mij op kantoor. Ze was een startende ondernemer, iemand die haar zaken weloverwogen aanpakt. Ze wilde haar eigen website laten maken en vroeg of ik slimme tips voor haar had. Een goed idee natuurlijk, ‘bezint eer ge begint’. Dus ik heb een SEO checklist voor een nieuwe website gemaakt.

Nu ik die checklist toch heb, kan ik hem net zo goed ook delen. Bij deze dus. Dit zijn de belangrijkste onderwerpen waar je aan moet denken bij het bouwen van een nieuwe website:

Checklist nieuwe website 2

  • Zorg dat je website technisch in orde is
  • Genereer gratis en duurzaam bezoek door SEO
  • Krijg bezoekers door interactie op het web
  • Conversie: meer bezoekers die actie ondernemen

Zorg dat je nieuwe website technisch in orde is

  • Snelheid: een nieuwe website moet sneller zijn dan de gemiddelde 3 seconden, en heeft het liefst een snelheid van max. 1-2 seconden. Je meet dit met Pingdom. Het is soms best een uitdaging voor webbouwers een snelle website te maken. Pagespeed Insight van Google Developers geeft handzame tips hoe dit bij jouw website te realiseren.
  • Veiligheid: Https veilig bij Onlyne is je als wel eens opgevallen dat de browser aangeeft dat een site “veilig” of “niet “veilig” is? Je kan je voorstellen wat er gebeurt als je website als onveilig wordt betiteld. Bezoekers zullen sneller afhaken. Zorg dus dat je website op https draait!
  • Mobiel vriendelijk: je website moet uiteraard ook goed leesbaar zijn op mobiele telefoons en tablets. Dit kan je testen met mobiel vriendelijke test van Google Developers.
  • Informatie voor zoekmachines: het is belangrijk dat de webbouwer een voorkeursdomein (met of zonder www) aangeeft, een goede 404 pagina instelt en door middel van de .xml sitemap en robot.txt bestand zorgt dat de website goed geïndexeerd wordt.
  • Geen fouten: denk aan 4xx errors en broken links. Ik check dit zelf in Google Search Console van jouw website. Er zijn ook andere programma’s, zoals de Website Auditor.
  • Informatie over de website: tenslotte is het belangrijk dat je goed op de hoogte blijft hoe je website presteert en dat je daarvan leert. Installeer de gratis Google Analytics. Hier vind je veel informatie over het gedrag van je bezoekers. In Google Search Console is ook nuttige informatie te vinden over organisch zoekverkeer.

Gratis en duurzaam bezoek door on page SEO

  • Content is King’. Je content (tekst) is het aller belangrijkst: denk vanuit je doelgroep, geef antwoord op de vragen en problemen die ze hebben.
  • Denk goed na over welke zoektermen je kiest. Dat is sowieso de naam van je bedrijf en vaak ook van de ondernemer. Verder is het belangrijk dat je kans maakt met het zoekwoord hoog in de rankings te komen. Dat is voor ‘bloemen bestellen’ erg lastig, maar voor ‘Adwords expert Zutphen’ beter te doen.
  • Maak per zoekterm 1 pagina: de Yoast plugin geeft per pagina extra informatie en invulvelden om de SEO makkelijker te maken.
  • SEO titels: dit is de belangrijkste plek voor de SEO. Zet je zoektermen vooraan, de naam van je bedrijf achteraan. Je hebt maximaal 65 tekens ruimte. Gebruik deze optimaal.
  • Zet je zoektermen ook vooraan in de url van de betreffende pagina.
  • Metadescription: dit is de tekst die bij de zoekresultaten in de zoekmachines verschijnt. Maximaal 160 tekens, met zoektermen en uitnodigend om op te klikken.
  • Gebruik semantische code: d.w.z. H1, H2 enz. gebruiken voor titels en subtitels. Zoekmachines scannen vaak alleen de stukken tekst die je als H1 en H2 betitelt. Dit kan je in het menu van je CMS aangeven, net als vet en cursief.
  • Gebuik interne links op je website. Dit stimuleert meerdere pagina’s te bezoeken en verhoogt de waarde van dieperliggende pagina’s.
  • Afbeeldingen: gebruik de namen en alt tags van afbeeldingen om je vindbaarheid te verbeteren. Afbeeldingen spelen een steeds grotere rol in vindbaarheid.

Bezoekers door interactie op het web

Dat wordt vooral actueel als de website klaar is. Wat je nu kan doen:

  • Meld je via deze link bij Google Mijn Bedrijf (gratis). Google eens ‘tekstschrijver Arnhem’, dan zie je hoe je zichtbaar wordt met Google Mijn Bedrijf. Dit kan al direct zonder website.
  • Linkbuilding: kijk bij welke websites je je kan inschrijven en je links kan vragen. Link je website naar je social media en terug.
  • Ben je van plan ooit een nieuwsbrief te versturen, maak het dan op je website mogelijk je in te schrijven voor de nieuwsbrief.
  • Sociale Media en Google Adwords worden veel gebruikt om bezoekers op de website te krijgen.

Als je veel links en bezoekers krijgt, is dat goed voor je domein autoriteit (DA).  Hoe groter je domein autoriteit, hoe hoger je ranking op zoekwoorden.

Conversie: bezoekers die actie ondernemen

Dit is de belangrijkste stap. Het is een uitdaging om via het scherm de brug te slaan naar de bezoeker, dus een goed beeld te geven van jouw onderneming en je diensten/producten. Direct klanten werven op basis van je website is vaak een te grote stap. Je kan je ook richten op het verkrijgen van leads of het bevestigen van prospects waarmee al contact gelegd is.

  • Maak je unieke voordelen liefst in 1 oogopslag duidelijk.
  • Visualiseren met goede foto’s die vertellen wat je te bieden hebt. Ook een foto van jezelf, je kantoor of lokatie als dit relevant is.
  • Over ons pagina: deze pagina krijgt veel bezoekers, dus extra aandacht hiervoor.
  • Leesbaarheid: wees je ervan bewust dat veel bezoekers je website snel scannen. Als het niet direct duidelijk en interessant is, zijn ze geneigd weer elders te kijken. Gebruik tussenkopjes, een duidelijk lettertype, niet te klein, geen wit in zwart en voldoende witruimte.
  • Maak een logische indeling van je informatie en navigatie. Zet alles daar waar de bezoeker het gewend is te vinden: logo linksboven, login rechtsboven, detailinformatie in de footer, enzovoort.
  • Probeer er alles aan te doen zo betrouwbaar mogelijk over te komen: foto’s van jezelf en het team, certificaten van branche-organisaties en opleidingen, volledige contactgegevens vermelden, kaartje Google Maps toevoegen enz. Ook testimonials van klanten dragen bij aan een betrouwbaar beeld en ze maken bovendien duidelijk wie jij bent.
  • Contact: maak contact opnemen zo makkelijk mogelijk. Test dit met je mobiel. Zorg dat mensen met 1 klik je direct kunnen bellen en met 1 klik je direct een mail kunnen sturen.

Heb je vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag.

Contact >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *